Álláspályázat
Tiszanánai Tündérkert Óvoda
a „Közalkalmazottak jogállásáról szóló” 1992. évi XXXIII. törvény 20/A. § alapján
pályázatot hirdet
óvodapedagógus
munkakör betöltésére
„English langauge integration in pre-school game lessons” Comenius 2. pályázat
A 2013-2015 években lehetőségünk nyílt megvalósítani az „English langauge integration in pre-school game lessons” projektet, a lett, a lengyel, a román, a spanyol, a török, az olasz partnerekkel. E projekt keretén belül lehetőségünk nyílt más országokat, szokásokat, szakmai elképzeléseket és gyakorlatokat megismerni. A projekt célja az angol nyelv, mint közvetítő nyelv beépítése az oktatásba, az angol nyelv korai tanulásának ösztönzése, mely segíthet a határokon átnyúló kulturális, szociális, nyelvi kommunikációban. Arra törekedtünk, hogy megtaláljuk azon lehetőségeket, gyakorlatokat, metodológiákat, pedagógiai módszereket, melyek révén korai angol tanulás kihívásait legyőzhetjük. A gyerekek mindennapjainak természetes részévé tegyük az angol nyelvet, ami vidám és élvezetes, hogy ebben az örömteli állapotban a gyerekek agya nyitottabb lehessen a tanulásra. A gyerekek jobban megjegyzik azt, amit szívesen tanulnak, nem kényszerből. A gyerekek az angol nyelvvel, egy nyelvtanár segítségével ismerkedtek, heti egy alkalommal. Az itt szerzett tudás elmélyítésében az óvodapedagógusok, szülők nagy szerepet játszottak. A pedagógusaink az óvoda mindennapjaiba beemelték, integrálták az angol kifejezéseket, szavakat, mondókákat, játékokat, dalokat. Így minden gyermek angol nyelvoktatásban részesült, különösen odafigyelve a hátrányos helyzetű gyermekek tanítására. Az angol nyelvvel való ismerkedés mellett folyamatosan olyan feladatokat, tevékenységeket végeztünk közösen a gyerekekkel, amelyek nem csak segítettek az angol nyelv tanításában, hanem hozzájárultak az ismereteik elmélyítésében is.
Ilyenek voltak:
– szókártyák rajzolása, színezése
– dalgyűjtemény
– 2014- 2015 naptár
– Európai Nyelvek Napja (szept. 26.)
– matematikai tartalmú tevékenység szervezése angolul
– nemzetközi dalok gyűjteménye angolul
– sportjáték gyűjtemény készítése
– néphagyományos játékok, szabadtéri játékok gyűjteménye
– gyerekrajzok készítése partner országoknak „Én és a barátom” címmel, majd kiállítás szervezése
– mese dramatizálása angolul, magyarul
– ünnepeink megszervezése angol nyelvű betétekkel (karácsony, húsvét, farsang, évzáró, ballagás)
Az elmúlt két évben e témákból különböző képen elkészített anyagokat, munkákat elküldték az országok egymásnak, amit mindig a megbízott ország összesített egy egész projekté. A munkákkal kapcsolatos véleményeket, megbeszéléseket összesítettük a meetingjeink során. Így tanulhattunk egymás tapasztalataiból, produktumaiból, módszertanából.
Minden egyes alkalommal, mikor meglátogattuk a partnerországokat, lehetőségünk nyílt megismerni más országok oktatási körülményeit, mind a diákok, gyerekek, mind a pedagógusok szemszögéből, és természetesen megismertük más országok kultúráját, gasztronómiáját. A találkozók során gyerekek által előadott műsorokat láthattunk bizonyos témakör kiemelésével (pl.: vers, mese, mondóka, dalos játék, matematika, környezeti alapismeretek), melyen keresztül megismerhettük a nemzeti oktatás jellegzetességét, attitűdjeit, metodikáját. Minden meeting alkalmával lehetőségünk nyílt produktumainkat kicserélni egymás között.
A projekt során nagy hangsúlyt kapott az információs és kommunikációs technológiák használata. A számítástechnika szerepet játszott mindabban, hogy elkészített anyagjainkat ki tudjuk cserélni. A kommunikációban a skype volt nagy segítségünkre. Óvodás gyermekeink használták az angol nyelvet, bemutatták az eddig tanult dalokat, mondókákat, feltették kérdéseiket skype-on a partner országok gyermekeinek. Az elkészült produktumok illetve különböző események során készített képek, videók felkerültek a projekt közös blogjára www.englishforplaytime@blogspot.com. A blog segítségével mindenki folyamatosan nyomon követhette, hogy egyes országok hogyan valósítják meg az angol nyelv beintegrálását mindennapjaikba.
A multikulturális környezetnek köszönhetően a gyerekeinkben kialakult a kulturális és a kultúra közi tudatosság, mely által érezhették azt, hogy az anyanyelvük mellett milyen fontos az, hogy az ember más nyelvet is tanuljon. Sokuk számára ez volt az első alkalom, amikor a külföldiekkel találkozhattak és kommunikálhattak.
A projekt nem csak a gyerekeink számára volt előnyös és hasznos. A szülők megtapasztalták, milyen fontos, hogy gyermekük egy más nyelvvel is megismerkedjen. Saját szemükkel látták, hogy milyen könnyen megtanulják játékos formában az angol szavakat, kifejezéseket, mondókákat, dalokat, milyen élvezettel, örömmel vesznek részt a foglalkozáson, így ők is egyre jobban támogatták gyermekeiket. Jegyzeteltek a foglalkozásokon, elkérték a dalok, mondókák szövegét és kérték, hogy a tanult dalokat CD – n is biztosítsuk számukra. Támogatásukat megtapasztalhattuk a magyarországi meeting alkalmával és az általunk szervezett tevékenységek, projektek során is.
A pedagógusaink is nagyon sokat profitáltak a két év során. Megismerkedtek más kultúrákkal, azok tanítási szokásaival, módszertanával. A pedagógusaink fejlesztették kompetenciáikat, idegen nyelvi tudásukat, számítógépes ismereteiket. Úgy érezzük, hogy a projekt nagyon hasznos volt, a kitűzött célok, feladatok megvalósultak.
Lengyelországi meeting
Lettországi meeting
Magyarországi meeting
Olaszországi meeting
Romániai meeting
Törökországi meeting
Integrációs Pedagógia Rendszer (Óvodai fejlesztőprogram)
Kirándulások
Projektek
Ünnepek
PICASO Comenius 1 pályázat
2010 őszén nyertük meg a Tempus Közalapítvány Comenius Iskolai Együttműködések 2 éves nemzetközi pályázatát. Először találkoztunk ezzel a pályázattal. Pályázatunk címe: P.I.C.A.S.O., melynek keretében a gyermekek különböző kompetenciáinak fejlesztésére adunk lehetőséget , hogy alkalmazni tudjanak más, változó környezethez, azzal a céllal, hogy nyitott sikeres felnőttek váljanak belőlük.
Az együttműködésben részt vevő partnereink a lengyel Nidzica , a spanyol Jaen, a török Isztambul iskolái, óvodái. A tényleges projekttel kapcsolatos feladatainkat az első meetingen ismerhettük meg. Lengyelországban, ők vállalták a koordinátori feladatokat.
A projekt szerteágazó, szinte az egész óvodai életet átöleli, minden óvodai részterületnek egy kicsi bemutatása a partnerek felé. Az ünnepségeinken, az összes tevékenységünkön (matematika, környezet megismerése, mese, vers, ének) szituációs játékainkon (család, viselkedési kultúra) keresztül betekintést nyerhettek partnereink oktatási- nevelési életünkbe, melynek fő résztvevői óvodás gyermekeink voltak , pedagógusaink irányításával.
Fontos része volt a projekt ideológiájának, hogy egymástól tanulunk. Már a projekt lebonyolítása során megtapasztalhattuk, mit gondolnak külföldi társaink ugyanarról a problémáról, dologról. A gyerekek, pedig láthatják, hogy a külföldi gyermekek miképpen dolgozzák fel ugyanazt a feladatot, és az ahhoz való viszonyukat. Mind a kapcsolat felvétel során, mind a megvalósítás alatt elsősorban e-mailben angol nyelven tartottuk a kapcsolatot a partnerekkel.
A projekttalálkozókon megismerhettük a partnerintézményekben folyó pedagógiai munkát és lehetőség nyílt a tapasztalatcserére, a feladatok megbeszélésére illetve a már készen lévő feladatok értékelésére, tanulságok, eredmények összegzésére.
A közös munka nem csak arra adott lehetőséget, hogy megismerjük egymás nevelő-oktató munkáját, országok nevezetességeit, gasztronómiáját, hanem a munka során rájöttünk arra is, hogy miben fedezhetjük fel a hasonlóságokat (énekek, egyszerű szavak, használati tárgyak, pedagógiai eszközök, fejlesztési feladatok stb.) és mi az, ami különbözik. Melyek azok a dolgok, amik érdemesek arra, hogy akár adaptáljuk őket saját pedagógiai munkánk során vagy mindennapi életünkben.
Mivel szinte minden feladatunk videó, PPT formátumba lett elkészítve, így a számítógép alkalmazása a mindennapi tevékenységek során intenzívebbé vált, annak kezelése lényegesen sokat fejlődött. A mi csapatunk záró produktuma egy DVD GYŰJTEMÉNY elkészítése volt a két év összes munkájából: a partnerektől kapott anyagokat és saját munkáinkat gyűjteménybe rendeztük. A kész gyűjteményt minden partner megkapta tőlünk. Ovisaink vidáman és érdeklődve tekintették meg a két év során a partnerek által készített dvd-ket, valamint a záró gyűjteményt, ami jó lehetőséget adott arra, hogy összehasonlítsák mi az, ami hasonlóképpen történik más országokban, s mi az, ami egészen más. ( Pl. a karácsony…)
Ezeken a feladatokon felül havonta szótárt készítettünk a feldolgozott témákkal kapcsolatban, melynek összeállítója mindig más ország volt. Óvodás gyermekeink és mi pedagógusok is sok új szót, kifejezést tanulhattunk az elkészült szótár segítségével. A szótárakat témánként összegyűjtötte és SZÓTÁRGYŰJTEMÉNY formájában elkészítette a török pedagógusokból álló csapat.
Matematikai feladatokat, óvodai fejlesztő feladatokat (finommotorika, szem-kéz koordináció figyelem fejlesztése), színezőket küldtünk egymásnak a projekt alatt folyamatosan. A két év terméséből készült el a MATEMATIKAI FELADATOK GYŰJTEMÉNYE, melyet a lengyel csapat gyűjtött csokorba.
Az eltelt két év során minden találkozón különböző, gyermekeink által készített munkákat ajándékoztunk egymásnak. A gyerekeknek megmutattuk. a partner gyerekektől kapott ajándékokat, néhányat mi magunk is elkészítettünk. E gyermekmunkák segítségével a spanyol partner egy KALENDÁRIUMOT készített, összegyűjtve a szebbnél szebb alkotásokat, s egy 2013-as naptárba illesztve.
A projektben megvalósult célokon túl az együttműködés pozitívuma még, hogy mi pedagógusok sokkal nyílottabbak lettünk más országok, emberek irányába, ezáltal a gyerekeket is arra neveljük, hogy előítéletektől, sztereotípiáktól mentesen alkossanak képet az övéktől eltérő kultúráktól, nemzetektől, lássák az idegen nyelv ismeretének fontosságát.
A kezdeti ijedelem után – mert senki nem tudta, mivel jár egy ilyen projekt – minden kolléga lelkiismeretesen, legjobb tudása szerint vett részt a megvalósításban. Nagyon jó érzés volt látni és érezni azt, hogy a magyarországi találkozó során mi is tudunk újat mutatni más európai országoknak. Büszkék lehettünk az óvodánkra, a magyar vendégszeretetre, a gyermekközpontú, fejlett óvodapedagógiánkra, gyermekeinkre, pedagógusaink összetartó, lelkes, felkészült, szeretetteljes, vendégfogadó viselkedésére, mely a partnereink érzéseit, lelkét is meghatotta. Látták, hogy mennyi energiát fektettünk bele abba, hogy ők jól érezzék magukat, és hogy a mi munkánkból, településeinkről, szokásainkból, kultúránkból minél többet megmutathassunk. Ebben a szülők is nagyon segítőkészek voltak, ezen felül folyamatosan tájékoztattuk őket a megvalósult tevékenységekről, melyet szülői értekezletetek során megtekinthettek, valamint óvodánk fali újságján kaphattak információt a projektről.
Lengyelországi meeting
Magyarországi meeting
Spanyolországi meeting
Törökországi meeting