Az intézményünk bemutatása
A Tiszanánai Tündérkert Óvoda Tiszanána településének egyetlen óvodája.
Óvodánk 4 csoporttal működik, a 2016-17-os nevelési évben 100 kisgyermek neveléséről – oktatásáról gondoskodunk. Óvodás gyermekeink kétharmada hátrányos, harmada halmozottan hátrányos helyzetű. Mindezek meghatározzák az intézmény sajátos, egyéni arculatát. Egyediségét eddigi hagyományaink, helyi és környezeti adottságaink, lehetőségeink és az általunk választott módszerek adják.
Óvodánkban jelenleg 8 óvodapedagógus, 4 dajka, 1 pedagógiai asszisztens, 1 óvodatitkár, valamint megbízási szerződéssel 2 gyógypedagógus logopédus munkája teszi lehetővé, hogy a gyermekek az egyéni képességeik szerint nevelődjenek és fejlődjenek. Óvodánk nevelői közössége szívügyének tekinti és megpróbálja segíteni a nehéz körülmények között élő, hátránnyal induló gyermekek felzárkóztatását, ugyanakkor kiemelt fontosságú feladatnak tekinti a tehetséges, jó képességű gyermekek fejlesztését is. Pedagógiai programunk a „Tündér program” a Porkolábné dr. Balogh Katalin Komplex Prevenciós Óvodai Program elemeire épül. Célunk, hogy a gyermeki ismeretszerzés, a személyiségfejlesztés játékosan, tapasztalati úton, az óvodás gyermekek életkori, és egyéni sajátosságaihoz igazodjon. Fontos számunkra, hogy figyelembe vegyük a gyermekek egyéni fejlődési ütemét, képességét, tehetségét, szociokulturális hátterét; segítsük tehetségük kibontakoztatását épp úgy, mint hátrányos helyzetükből fakadó felzárkóztatásukat.
2010. augusztus 20-án ünnepélyes keretek között került átadásra megújult óvodánk, mely korszerű, Európai Uniós szabványnak megfelelő, akadálymentes intézménnyé vált: rendelkezünk torna-, orvosi-, és logopédiai – fejlesztő szobával, a különböző felszerelések a fogyatékkal élők számára is biztosítják az esélyegyenlőséget.
A változás nemcsak külsőségekben volt tapasztalható, hanem „belülről” is teljesen megújultunk: jól képzett nevelő testületünk (ekkor már 6 szakvizsgázott óvodapedagógusunk volt a 8 főből) önbizalmát, összetartozását, szakmai elkötelezettségét növelték a változások, lelkes és pozitív gondolkodás lett az „uralkodó széljárás”.
Így 2010 – 2012-ig részt vettünk a COMENIUS iskolai együttműködések pályázaton, amely a P.I.C.A.S.O. Projekt nevet viselte. Tevékenységei ugyanazon témák feldolgozása a partner iskolákban és az óvodában, valamint a tanári mobilitások szervezése a kulturális és a pedagógiai ismeretek bővítését szolgálták. A projekt tevékenységei lehetőséget teremtettek a gyermekek matematikai kompetenciájának, valamint a pedagógusok digitális kompetenciáinak és kezdeményező késségének fejlesztésére. Partnereink lengyel, spanyol és török intézmények pedagógusai és gyermekei voltak.
2011-2013-ig óvodánkban Integrációs Pedagógiai Rendszert működtettünk a halmozottan hátrányos és hátrányos helyzetű gyermekek esélyegyenlőségének növelésére, melyben nagyon sok projektnapot szerveztünk a szülőkkel, gyerekekkel és a helyi civil szervezetekkel együtt.
2013-ban ismét pályáztunk a COMENIUS iskolai együttműködések projekten belül. Nyertes pályázatunk két évre szólt, „English language integration in the pre – school game lessons” – Angol nyelvtanítás játékos formában a gyermekek mindennapi tevékenységbe építve. Megbízási szerződéssel két évig angol nyelvszakos tanárnő heti 1 alkalommal 2 órában játékos formában angolt tanított középső és nagycsoportos óvodás gyermekeinknek, szüleiknek és az óvodapedagógusoknak. 7 ország közös együttműködése (Lettország, Románia, Lengyelország, Spanyolország, Olaszország, Törökország és Magyarország) volt alapja a projektnek, melynek során az óvoda teljes közössége megismerhette ezen országok pedagógiai módszereit, szokásait, kultúráját. Hozzánk is ellátogattak partnereink, s az előző COMENIUS Projekt tapasztalatait is felhasználva mindent megtettünk azért, hogy országunk jó hírét öregbítsük, óvodánk, pedagógiai és módszertani kultúránk színvonalát emeljük.